Κέντρο Διδασκαλίας και Μάθησης Ι.Π. - DSpace Repository

Ο προσολωμικός Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος και το έργο του

Show simple item record

dc.contributor.author Kardamis, Konstantinos
dc.contributor.author Καρδάμης, Κωνσταντίνος
dc.date.accessioned 2024-07-16T20:41:29Z
dc.date.available 2024-07-16T20:41:29Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.citation Καρδάμης, Κ., 2006. Ο προσολωμικός Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος και το έργο του (Doctoral dissertation, Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Τμήμα Μουσικών Σπουδών). en_US
dc.identifier.other 10.12681/eadd/14451
dc.identifier.uri http://195.251.111.89:8555/xmlui/handle/123456789/2337
dc.description 550 σ., εικ. Τέχνες (Τέχνες, Ιστορία της Τέχνης, Ερμηνευτικές Τέχνες, Μουσική) en_US
dc.description.abstract Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι η διερεύνηση της ζωής και του έργου του Νικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου (1795-1872) κατά την περίοδο 1795-1835. Η σύνδεση του ονόματος του Κερκυραίου μουσουργού με τον Ζακύνθιο ποιητή Διονύσιο Σολωμό (ιδιαίτερα μέσω της μελοποίησης του σολωμικού Ύμνου) είχε ως αποτέλεσμα την παντελή άγνοια σχετικά με την ζωή και τα μουσικά δημιουργήματα του Μάντζαρου πριν το 1828, χρονιά κατά την οποία ο Σολωμός εγκαταστάθηκε στην Κέρκυρα. Όπως, όμως, αποδεικνύεται οι μουσικές δραστηριότητες του Μάντζαρου κατά την περίοδο 1795-1828 (είτε πρόκειται για την εκπαίδευσή του είτε για το πρωτότυπο συνθετικό και παιδαγωγικό έργο του) όχι μόνο είναι σημαντικότατες, πολυσχιδείς, σε απόλυτη ταυτοχρονία με τα ευρωπαϊκά ρεύματα και, ειδικά για τον νεοελληνικό χώρο, πρωτοποριακές, αλλά ουσιαστικά προετοιμάζουν τον κοινό εκείνο τόπο, πάνω στον οποίο η μουσική αντίληψη του Μάντζαρου συνάντησε την ποιητική του Σολωμού. Η διαπίστωση αυτή ανασκευάζει τη μονοδιάστατη σύνδεση του Κερκυραίου μουσουργού με τον Ζακύνθιο ποιητή, ενώ θέτει την προσέγγιση της συνεργασίας τους σε νέες βάσεις. Μάλιστα, ικανός αριθμός στοιχείων αποδεικνύει ότι στα μαντζαρικά έργα η ζύμωση των προ του 1828 μουσικών πρακτικών (είτε με την περαιτέρω ανάπτυξη τεχνοτροπιών είτε με την εγκατάλειψη συγκεκριμένων μουσικών στοιχείων) συνέχισε να υφίσταται μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του 1830. Την συγκεκριμένη χρονική περίοδο η τελική στροφή του Μάντζαρου προς τον ιδεαλισμό (εμφανής ήδη από το 1826) και την αναζήτηση μιας μέσης οδού μεταξύ των ρομαντικών και κλασικών ακροτήτων εγκαινίασε την ώριμη περίοδο του συνθέτη. Υπό το πρίσμα αυτό και η μεταβατική περίοδος 1828-1835 εξετάζεται ως μέρος της «προσολωμικής» περιόδου. Τα κεφάλαια 1 και 2 της διατριβής απαρτίζουν το εισαγωγικό μέρος, στο οποίο δίδεται μια γενική επισκόπηση του ιστορικού και μουσικού περιβάλλοντος της Κέρκυρας, μέσα στο οποίο μεγάλωσε και δημιούργησε ο Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος την περίοδο 1795-1835. Στη συνέχεια, στο πρώτο μέρος (κεφ. 3.1-3.5) επιχειρείται μια βιοεργογραφική πραγματολογική προσέγγιση των δραστηριοτήτων του Κερκυραίου μουσουργού κατά την ίδια περίοδο. Στο δεύτερο μέρος (κεφ. 4.1-4.6) σχολιάζονται εκτενώς τα μουσικά έργα, η τεχνοτροπία τους και η σχέση τους με τη μουσική παραγωγή της υπόλοιπης Ευρώπης, η οποία την ίδια περίοδο διένυε τη μετάβασή της προς το μουσικό ρομαντισμό. Το κεφάλαιο 5 αποτελεί το συμπερασματικό μέρος της εργασίας. en_US
dc.language.iso el en_US
dc.publisher Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Τμήμα Μουσικών Σπουδών en_US
dc.subject Χαλικιόπουλος Μάντζαρος, Νικόλαος en_US
dc.subject Μουσική en_US
dc.subject Επτανησιακή μουσική en_US
dc.subject Όπερα en_US
dc.subject Φωνητική μουσική en_US
dc.subject Αισθητική μουσική en_US
dc.subject Οργανική μουσική en_US
dc.subject 18ος αιώνας en_US
dc.subject 19ος αιώνας en_US
dc.subject Ελλάδα en_US
dc.subject Επτάνησα en_US
dc.subject Ιταλία en_US
dc.subject Κέρκυρα en_US
dc.title Ο προσολωμικός Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος και το έργο του en_US
dc.title.alternative The presolomian Nikolaos Halikiopoulos Mantzaros and his work en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account