Abstract:
Στόχος της διατριβής είναι να περιγράψει λεπτομερώς την εισαγωγή της όπερας στην Αθήνα κατά την οθωνική περίοδο και την επίδρασή της στη μουσική ζωή της πόλης, ώστε να δημιουργηθεί ένα έργο αναφοράς. Η έρευνα στράφηκε αποκλειστικώς στις πηγές της εποχής, όπως στη μελέτη του Τύπου, των αρχείων και των περιηγητών. Επίσης, για πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκε ο ιταλικός μουσικοθεατρικός Τύπος. Η πρώτη παράσταση όπερας στην Αθήνα ήταν ο «Κουρέας της Σεβίλλης» του Rossini και δόθηκε το 1837 από τον περιοδεύοντα θίασο του Ιταλού Gaetano Mele. Το 1839 χτίστηκε από τον Ιταλό Basilio Sansoni το «Θέατρο Αθηνών» και άρχισε τις παραστάσεις του στις 6/18.1.1840 με την «Lucia di Lammermoor» του Donizetti. Έως το 1862 αναβιβάστηκαν τουλάχιστον 58 όπερες σε 130 παράγωγες με θιάσους προερχομένους από την Ιταλία, καθώς όλοι οι εργολάβοι του Θεάτρου Αθηνών συνεργάστηκαν αποκλειστικά με ιταλικά καλλιτεχνικά γραφεία. Η εισαγωγή της όπερας στην Αθήνα κατά την οθωνική περίοδο συνάντησε αντιδράσεις από συντηρητικούς κύκλους της πόλης, αλλά υποστηρίχθηκε ηθικά και οικονομικά από τις ηγέτιδες κοινωνικές ομάδες, ιδιαίτερα από το βασιλικό ζεύγος του Όθωνα και της Αμαλίας.