Abstract:
Η παρούσα μελέτη επιχειρεί τη διερεύνηση καταρχήν και στη συνέχεια την κατάθεση μιας πρότασης διδασκαλίας σύζευξης θεατρικής και μουσικής αγωγής, καθώς και τη διαθεματική τους προσέγγιση με άλλα γνωστικά αντικείμενα. Κύρια πηγή έμπνευσης της έρευνάς μας αποτελούν οι απόψεις του ρώσου σκηνοθέτη θεάτρου V.E. Meyerhold που θεωρείται διεθνώς ως ένας από τους θεμελιωτές του σύγχρονου θεάτρου. Οι απόψεις αυτές αποκτούν ένα ειδικό βάρος, αν συνδυαστούν με τις παιδαγωγικές θεωρίας του Lev Vygotsky κατά κύριο λόγο, καθώς και πολλών άλλων ερευνητών της εξελικτικής ψυχολογίας. Κύρια επιδίωξη αυτής της μελέτης είναι να αποδείξει ότι οι απόψεις του Meyerhold μπορούν να εφαρμοστούν με θετικά αποτελέσματα για τη σύζευξη θεατρικής και μουσικής αγωγής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης μέσα από μια παιδαγωγική επεξεργασία τους. Βασική προϋπόθεση της έρευνάς μας είναι ότι η αυτόνομη διδασκαλία τόσο της θεατρικής όσο και της μουσικής αγωγής θα συνεχιστεί και θα εξελιχθεί. Γι’ αυτό και δεν στοχεύει στην ανάπτυξη ενός αυτόνομου θεατρικού ή μουσικού συστήματος πέρα από τα υπάρχοντα. Αυτό που προτείνουμε είναι τη δημιουργία ενός πεδίου, όπου οι δύο τέχνες θα συναντώνται στα πλαίσια του αναλυτικού προγράμματος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και θα συνομιλούν διαλεκτικά. Στο μοντέλο διδασκαλίας της παρούσας μελέτης, θεμελιώδεις μουσικοί στόχοι (όπως η καλλιέργεια του τονικού ύψους, οι ρυθμικές ικανότητες, η εξοικείωση με τη δυναμική και ηχοχρωματική διάσταση των ήχων, κλπ.), πραγματοποιούνται μέσα από τη χρήση θεατρικών μεθόδων. Αντίστοιχα, θεατρικοί παιδαγωγικοί στόχοι (σωματικότητα, έκφραση, δραματοποίηση, αυτοσχεδιασμός, σκηνική δράση, κλπ.), πραγματοποιούνται μέσα από τη χρήση μουσικών μεθόδων. Παράλληλα υποστηρίζουμε την αναγκαιότητα δημιουργίας αυθύπαρκτων διδακτικών μοντέλων για κάθε ηλικιακή βαθμίδα των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, στα οποία μουσική και δραματική τέχνη θα αποτελούν μια αδιάσπαστη ενότητα.
Description:
3 τόμοι (Α τόμος 124 σ., Β τόμος 104 σ., Γ τόμος 111 σ.), πιν., γραφ.